Sdílení a tisk

color #000000
color #000000

Obtíže v těhotenství

V době těhotenství se tělo podřizuje potřebám nenarozeného miminka. Krásné okamžiky těšení se na malého drobečka však můžou kazit nepříjemné obtíže, které s těhotenstvím souvisí. Jsou to například křeče v nohou, inkontinence, bolesti zad, těhotenská cukrovka, nadýmání či zácpa. Většina z těchto nepříjemností po porodu odezní a vše se opět vrátí do normálu.

Inkontinence – únik moči je způsoben velkým tlakem na svaly pánevního dna a poruchou intervence těchto svalů a postihuje především rodičky, které rodily přirozenou cestou a porodní váha děťátka byla větší než čtyři kilogramy. Postihuje také obézní ženy. K úniku moči dochází většinou při činnostech, při nichž se zvýší nitrobřišní tlak. Může se tak tedy stát při kýchnutí, smíchu, kašli nebo sexu. Pánevní svalstvo se ve většině případů zregeneruje do tří měsíců po porodu, návrat do původního stavu může trvat i dva roky nebo k úplnému zhojení nedojde vůbec. Vytrénované břišní svaly usnadňují samotný porod, a proto je dobré je začít posilovat již v době plánování potomka a pokračovat i v době těhotenství. S cvičením pánevního dna je dobré začít hned druhý den po porodu. Správné a účinné cviky Vám poradí fyzioterapeuti či porodní asistentky.

Základní cvik – lehněte si na záda na podložku, pokrčte dolní končetiny, chodidla nechte na podložce. Nadlehčete pánev a vtáhněte konečník, hráz a pochvu směrem nahoru do břicha. Vydržte několik sekund. Tento cvik opakujte zpočátku desetkrát, později počet opakování zvyšujte. Při cvičení nezapojujte břicho – cvičení by pak bylo neúčinné.

 

Křeče v nohou – křeče trápí maminky většinou ve druhé polovině těhotenství a projevují se bolestivými stahy svalů v lýtkách – většinou v noci. Příčinou bývá nadměrné zatížení nohou během dne a útlak nervů a žil v oblasti pánve způsobený zvětšující se dělohou. Další příčinou může být i nedostatek minerálů – hořčíku nebo sodíku. Prevence křečí jsou krátké procházky, nošení bot s nízkým podpatkem, protažení a masáž lýtek před spaním, odpočinek se zvýšenou polohou nohou během dne, spánek na levém boku pro usnadnění oběhu krve.

Pokud ucítíte přicházející křeč, natáhněte nohu, vystrčte patu dopředu a nárt a palec tlačte směrem k tělu. Tato poloha může být nepříjemná, ale zkrátí dobu trvání křeče.

 

Nadýmání  a zácpa – rostoucí hladina hormonu progesteronu způsobuje zpomalení pohybu potravy ve střevech, což způsobuje lepší vstřebání potravy, ale také dochází k větší absorpci vody střevní stěnou a stolice se stává tužší. Plyny ve střevech jsou důsledek činnosti střevních bakterií, které dokončují trávicí proces. Nadýmání se může ještě zhoršovat s postupujícím těhotenstvím, kdy zvětšující se děloha tlačí na žaludek a posunuje ho stále výš. Dalšími důvody zácpy mohou být stres nebo užívání vápníku a železa.

Pokud Vás trápí nadýmání a zácpa, jezte pomalu, malé porce a častěji. Ihned po jídle si nelehejte, ale počkejte alespoň hodinu až dvě. Vyvarujte se syceným nápojům a stravě, která nadýmá. Nezapomínejte ani na krátkou procházku každý den. Dopřejte si dostatek vlákniny, omezte potraviny, které vyvolávají zácpu. Také je důležité zvýšit příjem tekutin.

 

Těhotenská cukrovka - jedná se o metabolickou poruchu, především metabolismu cukrů. Jejím projevem je zvýšená hladina cukru v krvi. Významnou roli při vzniku tohoto onemocnění hraje genetická výbava. Pokud někdo z Vašich příbuzných trpí cukrovkou 2. typu, zvyšuje se pravděpodobnost vzniku těhotenské cukrovky. Dalšími rizikovými faktory jsou obezita, nedostatek pohybu, špatný životní styl a věk. Těhotenskou cukrovku je třeba léčit. V opačném případě hrozí riziko Vám i Vašemu děťátku. Vyšetření podstoupí každá těhotná žena mezi 24. a 28. týdnem těhotenství.

 

Bolesti zad - působení hormonů dochází ke změnám v oblasti pánve, protože tělo se připravuje na porod a vazivová spojení se postupně uvolňují. Také dochází ke změně těžiště a některé ženy trpí nepříjemnými bolestmi páteře hlavně v oblasti beder. Některé bolesti mohou být doprovázeny i případně až bodavým vystřelováním do dolních končetin.

Důležité je správné držení těla a maminkám se nedoporučuje dlouho stát. Záda také zatěžuje příliš velký přírůstek hmotnosti během těhotenství. Optimální váhový přírůstek je 9 – 12 kilogramů. Několikrát za den se položte na tvrdou podložku a dopřejte zádům alespoň chviličku oddech. Uvidíte, že to bude hned lepší.