Superpotraviny. Poradíme Vám, jak je správně využít.

Chia semínka? Goji? Ne, nejedná se o nový jazyk: Představíme Vám 7 nejoblíbenějších superpotravin, které obohatí Váš jídelníček o vitaminy a antioxidanty.  

Trendem a objevem posledních let jsou superpotraviny neboli superfoods. Není nic neobvyklého, že se s nimi můžete setkat jak v kuchařkách, tak i v pořadech o vaření a za nás musíme říct, že zcela oprávněně!  Přestože jsou jednotlivé superpotraviny co do obsahu aktivních látek rozdílné, mají jedno společné – jsou to potraviny bohaté na důležité živiny.  Některé z těchto úžasných potravin Vám blíže představíme v našem superfoods-seznamu:  

1. Acai 

Jedná se o tmavě modrý plod, který se na první pohled podobá našim borůvkám. Acai je původem ze Střední a Jižní Ameriky. Ve své domovině představují plody z palmy Acai nezbytnou složku základních potravin.

Aktivní látky: nenasycené mastné kyseliny, vitamin B, C, D a E, vláknina, antioxidanty

Chuť: zemitá, ořechová

Použití: Plody acai se výborně hodí k přípravě smoothies a müsli. Své využití najdou i v ovocných zmrzlinách a šťávách.

2. Arónie 

Arónie, známá také pod názvem černý jeřáb nebo černá jeřabina. Původně pochází ze Severní Ameriky, dnes je tato rostlina rozšířena především na východním pobřeží USA. Již původní obyvatelé Severní Ameriky si byli vědomi toho, že je arónie zdrojem mnoha důležitých živin.

Aktivní látky: vitamin C a K, flavonoidy (rostlinné antioxidanty), tanin (tříslovina)

Chuť: po bylinkách, nakyslá, připomíná chuť borůvek

Použití: Z plodů arónie se vyrábí marmelády, šťávy a likéry. Její chutí si však můžete vylepšit müsli nebo smoothie.

3. Chia 

Původ chia semínek spadá do Střední Ameriky, kde již staří Aztékové a Májové dokázali ocenit jejich hodnotu. Dnes jsou rostliny, známé svými černobílými semínky, rozšířené i v Austrálii.

Aktivní látky: kalcium, železo, omega 3 mastné kyseliny, vitaminy

Chuť: převážně neutrální, bez vlastní příchutě  

Použití: Opražená chia semínka se přidávají do salátů a müsli, namleté se naopak používají k přípravě smoothies. Výborné jsou při přípravě kaší a různých druhů pudinků. Pokud chia semínka smícháme s vodou, necháme pár minut odstát, semínka se s vodou spojí a vytvoří gel, který je právě pro jejich přípravu vhodný.

4. Klikva  

Rostlina klikvy pochází ze Severní Ameriky a již původní obyvatelé věděli o účinných látkách těchto červeně zbarvených plodů. Klikva je známá svými léčivými účinky, ale důležitou roli má především jako zdroj vitaminů.

Aktivní látky: mezi jinými obsahuje vitamin B a C, antioxidanty

Chuť: ovocná, po bylinkách, mírně kyselá

Použití: Sušená klikva se používá k přípravě salátů a müsli. Čerstvá se naopak hodí při pečení do koláčů nebo do různých druhů omáček.

5. Goji 

Plody goji se z Asie rozšířily takřka do celého světa. V Evropě je nalezneme především ve východním Německu a Jižní Evropě. Oranžovočervené bobule polodlouhého tvaru se používají sušené, čerstvé nebo se z nich lisují šťávy.

Aktivní látky: mezi jinými obsahuje sekundární rostlinné látky, aminokyseliny, vitamin C a B, esenciální mastné kyseliny

Chuť: sladká, zemitá

Použití: Plody goji mají mnohostranné využití. Vyrábí se z nich šťávy a marmelády, přidávají se pro vylepšení chuti do smoothie, müsli, salátu a dokonce i do polévek.

6. Maca 

Rostlinu maca neboli ženšen využívali již staří Inkové jako zdroj energie. Hlízy z této peruánské rostliny byly známé také jako afrodiziakum. Podle druhu rozlišujeme odrůdy zbarvené do žluta, růžova, červena nebo bíla. Ženšen se používá sušený nebo mletý. 

Aktivní látky: mezi jinými obsahuje arginin, vitaminy, minerální látky, fytosteroly

Chuť: sladce karamelová 

Použití: Maca se hodí do dezertů, mléčných produktů, müsli a smoothie. Nebo při přípravě severoamerické kaše zvané mazamorra.

7. Rakytník  

Původním domovem rakytníku je Nepál. Dnes je tato rostlina rozšířena v oblastech Severního a Baltského moře, Alpském předhůří a Karpatech. Rakytník poznáte podle jeho typicky oranžových plodů.

Aktivní látky: mezi jinými obsahuje vitamin C, provitamin A, minerální látky

Chuť: kyselá 

Použití: Rakytník se přimíchává do jogurtů a müsli. Je vhodný jako přísada do koláčů a šťáv nebo jako příměs do koření.

Která superpotravina je Vaše nejoblíbenější? 

 

Doporučujeme:

161 4

dmBio

Šťáva z arónie, 330 ml

více informací k produktu

dmBio

Goji plody, 150 g

více informací k produktu

dmBio

Šťáva goji & acerola, & rakytník, 330 ml

více informací k produktu

dmBio

Tyčinka Superfood s chia semínky, kokosem a červeným pomerančem, 40 g

více informací k produktu

dmBio

Kaše snídaňová ovoce, chia, 500 g

více informací k produktu

dmBio

Semínka chia, 300 g

více informací k produktu

dmBio

Šťáva granátové jablko & aronie & acai, 330 ml

více informací k produktu

dmBio

Tyčinka Superfood s goji a třešněmi, 40 g

více informací k produktu

dmBio

Šťáva z rakytníku, 330 ml

více informací k produktu