Vitaminy

Vitaminy jsou pro lidské tělo nezbytné. Máme 13 základních vitaminů, které dělíme na dvě skupiny – rozpustné ve vodě (B-komplex a vitamin C) a rozpustné v tucích (vitamin A, D, E, K). Každý z těchto vitaminů má v našem těle důležitou roli. Vitaminy rozpustné ve vodě vylučujeme z našeho těla močí – proto není možné se jimi předávkovat, vitaminy rozpustné v tucích se v těle ukládají.

  • Vitamin C je nezbytný pro celkovou obranyschopnost, tvorbu hormonů, ovlivňuje příznivě činnost svalů, působí proti kornatění cév a proti některým nádorovým onemocněním.
  • Vitamin A  působí preventivně před vznikem rakoviny a kožních potíží, působí proti unaveným očím, ovlivňuje správnou funkci zvláště pohlavních sliznic, ovlivňuje tvorbu spermií, vajíček a správný vývoj plodu.
  • Vitaminy skupiny B jsou důležité zvláště pro ty, jež pravidelně provozují sport a jejich tělo je tak vystaveno vyšší fyzické zátěži, dále těhotným a kojícím ženám a lidem se sníženou imunitou.
  • Vitamin D podporuje správný vývoj kostí a zubů, činnost jater, ledvin a střeva, působí také na nervový systém, předchází rakovině tlustého střeva, konečníku, prsu a prostaty, ovlivňuje srážlivost krve.
  • Vitamin E působí na imunitní a nervový systém, oči, kůži, příznivě ovlivňuje metabolismus prostaty, omlazuje pleť, podporuje hojení ran a pozitivně také ovlivňuje „špatný“ cholesterol v krvi, působí proti nemocem způsobeným špatnou cirkulací krve, zvyšuje mužskou plodnost.
  • Vitamin K působí na správnou činnost jater, ovlivňuje srážlivost krve pomocí takzvaných faktorů srážení krve, pomáhá vstřebávat vápník, zamezuje řídnutí kostí a ovlivňuje jejich správný vývoj, podporuje srdeční činnost.

Přirozené zdroje vitaminů: 

  • Vitamin C – šípky, černý rybíz, jahody, citrusové plody, kiwi, brusinky, nať petržele, křen, paprika, rajčata
  • Vitamin A - rybí tuk, játra, mrkev, zelené a žluté listy, špenát, meloun, meruňky, zelí, brokolice, kukuřice, máslo, vaječný žloutek a některých tučnější mořské ryby (losos, treska, sleť)
  • Skupina vitaminů B - luštěniny, obilniny, ryby, kvasnice, klíčky, mléko, sója, vnitřnosti
  • Vitamin D – sluneční záření (až 80% zdroje), vejce, mléko, vnitřnosti, sardinky, losos, tuňák, rybí tuk
  • Vitamin E - ořechy, ovesné vločky, špenát, mák, mléko, maso, avokádo, různá semínka, sójové oleje
  • Vitamin K - listová zelenina, luštěniny, brokolice, kapusta, brambory, rajčata, rostlinné oleje, podmáslí, vajíčka, maso

Zvýšený příjem vitaminů je důležitý pro těhotné ženy – pro ty jsou určeny speciální doplňky stravy. Vyšší množství vitaminů je nutné dodat tělu během nemoci, při zvýšené fyzické i psychické zátěži a oslabeném imunitním systému. Také u dětí a starších lidí je potřeba množství vitaminů v těle vyšší.

Potravinové doplňky by neměly nahrazovat kvalitní, pestrou a vyváženou stravu, pokud se pro nějaký doplněk rozhodnete, je lepší jeho užívání konzultovat s lékařem.